Nachtwerk in Turkmenistan


Update Turkmenistan, de grens was dus feest. We waren vooraf al door de gids gewaarschuwd door de kwaliteit van de wegen aldaar. En dat bleek geen loze waarschuwing. Gaten en bulten van een halve meter diep waren normaal. De grootste gaten die we gezien hebben waren twee meter diep. Het waren er zelfs zoveel dat ze onontwijkbaar waren. Dit leidt ertoe dat de Turkmenen slalommend over weg rijden. Opletten geblazen dus.

Klappen
onderweg
Onze eend kreeg hierdoor extreme klappen te voorduren. Mede door het extra gewicht van de gids die we aan boord hadden. Het maximale laadgewicht was dus zwaar overschreden. De route voerde van Ashgabat naar Mary (de derde stad van het land). ’s Avonds in Mary gearriveerd. Na gegeten te hebben liepen we nog even langs de auto.

Gebogen
Iets raars viel ons op. De auto lag wel erg laag op de grond. We besloten alle spullen eruit te halen om te bekijken hoe erg de situatie was. Na inspectie werd het duidelijk: het chassis was doorgebogen en gescheurd. Het chassis is zo ongeveer het hart van de auto waar alles op steunt. Als het chassis doorgebogen is of zelfs is gescheurd dan houdt het in dat de auto kan breken. Niet erg veilig. Dit moest per direct gerepareerd worden.

Lassen
werkplaats
Onze aardige gids ondernam meteen actie. Na wat telefoontjes konden we naar vakmannen Roman en Gül. Zij zouden onze auto ‘even’ in elkaar lassen. Rond half 12 ’s nachts kwamen Roman en Gül naar ons hotel. Na flink onderhandelen zouden zij de klus klaren tegen het tarief van €150,- (dit terwijl we alleen geleend geld van de gids hadden). Toen de prijs duidelijk was kon het werk beginnen. We reden naar de garage. De garage was niet meer dan vier palen met een golfplaten dak. Na de nodige instructies gingen Roman en Gül aan het werk. Plaatmateriaal om mee te lassen was niet aanwezig. Dus er werd weer gebeld en geschreeuwd. Binnen 10 minuten kwam er iemand en verroest stuk staal bezorgen. Nadat er het een en ander teruggebogen was en er verstevigingsplaten waren aangebracht, konden we onze reis weer vervolgen; het was 04:00. Wat leuk was dat er regelmatig mensen kwamen kletsen, ook midden in de nacht. We waren blijkbaar een hele attractie. We waren dus na een nacht zonder slaap klaar om te vertrekken.

Omgedoopt
Toen we de auto van de brug afreden was het weer raak. Bij het lassen waren per ongeluk de remleidingen gesprongen. De auto kon de brug weer op. Gül en Roman staken hun monden weer vol met qat en gingen weer aan de slag. Met een soldeerbout hoopten ze het gat te dichten. Niet erg handig bij roestvrijstaal. Na nog heel wat probeerwerk werd besloten een expert uit zijn bed te bellen. Om 06:00 kwam hij aan. Ook hij had geen verstand van lassen, maar heeft het gat toch dicht gekregen. Roman en Gül genieten eeuwige roem en hebben hun garage omgedoopt tot internationaal schade- en herstelbedrijf. We konden weer rijden! Dolblij doken we ons bed in en twee uur later vertrokken we richting het volgende land: Oezbekistan, waar we nu zijn.